Vi trenger hverandre #løftblikket

Gå ikke glipp av en trippel Maskefall-produksjon! Denne helgen har du mulighet til å se en imponerende kunstutstilling på over 40 verk, en rykende fersk tekstsamling og en sterk forestilling på Teateret.

Åpningen av kunstprosjektet Maskefall i foajeen på Teateret, der rykende ferske kunstverk utstilles fra et tjuetalls deltakere. Foto: Kristiansand kommune

Torsdag 13. oktober var det åpning og premiere på årets Maskefall-produksjon. Forestillingen spilles fredag 14. oktober kl. 18.00 og lørdag 15. oktober kl. 12.00 på Teateret. Billetter kan bestilles på e-post.

Kunstutstillingen henger i 2. etasje på Teateret hele helgen, og flyttes til Hovedbiblioteket tirsdag 18. oktober. Der vil den stå ut november.

Foto: Kristiansand kommune

Det handler om å se hverandre

Hvert år tar Maskefall med seg temaet fra Verdensdagen for psykisk helse inn i det kreative arbeidet, og i år handler det om å løfte blikket og se hverandre.

– I år har vi i Maskefall også valgt å fokusert på pårørende. De fleste av oss vil i løpet av livet oppleve å være en pårørende for et menneske vi står nær. Et menneske som sliter. Kanskje er det vi selv som sliter, og sårt vil trenge våre pårørende, sier Kristian Landmark som er daglig leder i Maskefall, og tilføyer:

– Å være pårørende er sjeldent lett, som når man står midt i forsøket på å hjelpe et menneske som av ulike grunner ikke lar deg hjelpe. Det er uansett viktig å løfte dette frem. Både trenger pårørende vår omtanke og oppmerksomhet som samfunn, og noen ganger kan det også være innsatsen til en pårørende som utgjør den store forskjellen. Slik at noen kommer seg på beina igjen.

Forestillingen på intimscenen i regi av Karin Moe Hennie og Kristian Landmark. Foto: Kristiansand kommune

Utdrag fra årets tekstsamling: Løft blikket

Det var blitt helt stille, alle lydene var borte og alt stod tomt.

Jeg kan fortsatt se henne for meg. Da hun kom smilende mot meg, kunne fortsatt kjenne henne holde rundt meg, slik hun ofte gjorde de dagene jeg trengte det mest.

Jeg kan fortsatt høre henne, latteren som alltid smittet og stemmen jeg hadde elsket å høre på, men egentlig aldri lyttet til. Hun hadde virket så lykkelig, alltid smilende og med øyne som lyste som solskinn.

Jeg kunne bare ønske jeg hadde skjønt det før, at jeg hadde lyttet til ordene og ikke bare stemmen. Jeg kunne ønske jeg hadde spurt henne, slik hun så ofte spurte meg – og jeg kunne bare ønske jeg hadde løftet blikket og sett gjennom solskinnet og inn i øynene til hun jeg nå vet ønsket jeg skulle sett henne slik hun hadde sett meg.

Linn Marlene Brøvig

Maskefall

Maskefall er medskapende kunst med sterke menneskemøter, kreativitet, mestring og kvalitetsopplevelser.

Kulturalliansen Maskefall er et samarbeid mellom Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse, Mental helse, A-Larm, Blå Kors, Kilden Dialog, Sørlandets sykehus, Verdensdagen for psykisk helse, Kristiansand kommune og profesjonelle kunstnere.